RECENZJE NIEBAWEM WROCA.
TROCHE CIERPLIWOSCI.
”Collaterall” rez. Michael Mann ;2004
Kino akcji czesto opiera sie na instynkcie przetrwania. Punkt dramatyczny skupia sie na tym jak w sytuacjach granicznych daje sobie radee glowny bohater. ''Collateral'' Michaela Manna bazuje bardziej na tym jak reaguja pewne dwie postawy zyciowe w sytuacjach wymagajacej odpowiedniej reakcji w sytuacji TU I TERAZ, oczywiscie w ramach instynktu przetrwania.Vincent platny zabojca korzysta NIEPRZYPADKOWO … Czytaj dalej ”Collaterall” rez. Michael Mann ;2004
”Peeping tom” rez. Michael Powell, Emeric Pressburger ;1960
Bardzo lubie filmy, ktore amerykanie nazywaja niepokojacymi bo w zdecydowanej wiekszosci przypadkow, sa to to tytuly ambitne, do ktorych niejednokrotnie z wielka checia powracam (w celu sprawdzenia czy ten film jest az tak dobry tak jak mi sie wydawal podczas pierwszego obejrzenia). Nie sa to typowe dziela, ktora szokuja tylko dla samego szoku, ale raczej … Czytaj dalej ”Peeping tom” rez. Michael Powell, Emeric Pressburger ;1960
”3 dni Kondora” rez. Sydney Pollack.
Amerykanskie kino lat 70tych idealnie reaguja na to jak zmienialo sie tamtejsze spoleczenstwo po burzliwych latach 60tych. Po okresie poczatkowej fascynaji i wielkiego entuzjazmu zwiazanego z walka o prawa obyywatelskie dla mniejszosci kultorowych (feministki) czy spolecznych (murzyni za sprawa Martina Luthera Kinga) kino amerykanskie jako przeciez gigantyczny przemysl rozrywkowy wlasciwie reaguje na to jak radykalnie … Czytaj dalej ”3 dni Kondora” rez. Sydney Pollack.
”Zlodziejaszki” rez. Hirokazu Koreeda; 2018
Bardzo lubie filmy rodzinne. Pelniej opowiadaja o klasie sredniej danego kraju niz ''zwykle'' filmy obyczajowe i tez trwalej zapisuja sie w historii kina. Zwlaszcza gdy nie staraja sie na sile zyskiwac sympatie widzow poprzez pokorne godzenie sie z tym co przynosi codzienne zycie. Z tym akurat japonskie kino nie ma żadnego (o czym juz dowiodl … Czytaj dalej ”Zlodziejaszki” rez. Hirokazu Koreeda; 2018
”Hurt Locker” rez. Kathryn Bigelow ;2008
Filmy wojenne zwykle kojarzymy jako imperium zla i waznych bohaterach w nich występujących. Niezmiernie rzadko zdarza sie w swiatowej kinematografii by te 2 kluczowe elementy z tego gatunku filmowego przeszly na boczny tor. Tutaj glownym bohaterem jest napiecie emocjonalne. Niezwykle wazny element (wlasciwie w wiekszosci filmow wojennych) czyli dowodztwo w tym dziele podkresla to jaka … Czytaj dalej ”Hurt Locker” rez. Kathryn Bigelow ;2008
”The Outsiders” rez. Francis Ford Coppola ;1983
Spośród wszystkich przedstawicieli Nowego Hollywood Francis Ford Coppola wydaje sie byc rezyserem najbardziej przywiazanym do starego kina Hollywod zarowno tematycznie jak i technicznie.
”Wages of fear” rez. Henri Georges Clouzot ;1953
Sposrod wszystkich kategorii klasyfikujacych dany film jako wybitny za najistotniejszy uwazam miejsce w danym gatunku filmu. Czy odcisnal trwale pietno na rozwoj gatunku i jak wyszedł zwyciesko w konfrontacji z uplywem czasu.
” Pixote” rez. Hector Babenco ;1981
Sa filmy w ktorych majestat zycia zwycieza butę artystycznej fikcji. Gdzie najbardziej skrywane fragmenty zycia codziennego bezlitosnie obnazaja blahosc zmyslonych historii i bohaterow. Nic bowiem tak nie chwyta czlowieka jak kolejny rozdział kina w ktorym duzo wiecej niz kiedykolwiek przezyl we wlasnym zyciu.
”A trip to the moon” rez. Georges Melies, 1902
Poczatki kina to czas wielkich eksperymentow. Twórcy maja nowe, nieznane (i do dnia dzisiejszego dalej nie w pelni poznane) medium nie skupial sie az tak na dopracowywaniu warstwy fabularnej ile bardziej zwracali uwage na udoskonalanie elementow filmu fabularnego który walnie przyczynilby sie do lepszego odbioru wizualnego.